Avem deosebita bucurie de a prezenta pe acest site ?n variant? electronic? cartea venerabilului preot Theodor Zisis, profesor emerit al Facult??ii de Teologie Ortodox? a Universit??ii ?Aristotel? din Tesalonic ?Reaua ascultare ?i sf?nta neascultare?, ap?rut? ?n limba rom?n? ?n anul 2020 la Editura ?Babel? din Bac?u, traducerea fiind realizat? de Ieromonahul Lavrentie Carp.
Cartea P?rintelui Zisis a fost scris? ?n anul 2006 pe fondul escalad?rii ereziei ecumeniste ?i a imoralit??ii din Biserica Ortodox? Greac?, ca o reac?ie fireasc? la lipsa de ac?iune ?i indiferen?a episcopilor greci fa?? de aceste grave probleme.
De?i au trecut 15 ani de la apari?ia acesteia ?n limba greac?, lucrarea este de mare actualitate mai ales dup? pseudosinodul de la Kolymbari, Creta, din anul 2016, c?nd erezia ecumenist? a fost adoptat? la nivel sinodal, deoarece ne aduce ?n prim plan tradi?ia Bisericii, a modului ?n care Sfin?ii P?rin?i s-au raportat ?i au luptat ?mpotriva acestor abateri dogmatice ?i morale, ?n special ?mpotriva ereziei.
Ascultarea este foarte important? ?n Ortodoxie, ea se face de bun?voie ?i din dragoste. Ascult?m de adev?rul pe care Biserica Ortodox? ?l propov?duie?te, iar acest adev?r este ?nsu?i Hristos M?ntuitorul: ?Eu sunt Calea, Adev?rul ?i Via?a? (Ioan 14, 6). Atunci c?nd este atacat? Evanghelia ?i ?nv???tura de credin?? a Bisericii, ascultarea, t?cerea ?i lipsa de ac?iune nu mai sunt justificate. Dimpotriv?. Nu mai putem asculta de cei care nu ascult? de Hristos ?i de Sfin?ii P?rin?i, de hot?r?rile sinoadelor ecumenice ?i locale ?i de canoanele emise de acestea, de cei ce au devenit p?stori r?i ?i ?lupi r?pitori?.
?n aceste condi?ii, ascultarea de ace?tia devine nociv?, transform?ndu-se ?ntr-o ascultare rea ?i nefolositoare, chiar p?guboas?, pe c?nd nescultarea de ace?tia prin ?ntreruperea comuniunii devine sf?nt? ?ntruc?t ?l p?ze?te pe cel ce o practic? de ?ntinarea con?tiin?ei sale precum ?i de c?derea ?n pr?pastie ?mpreun? cu cei r?ucredincio?i. Tocmai de aceea este nevoie de o cunoa?tere c?t mai fidel? a tradi?iei biserice?ti precum ?i de ?voin?a ?i dorin?a p?zirii predaniilor? ?i ?urmarea Sfin?ilor?.
?n acest sens, P?rintele Zisis arat? c? ascultarea trebuie s? se fac? cu discern?m?nt, f?c?nd distinc?ia clar? ?ntre ascultarea datorat? tuturor episcopilor care drept ?nva?? cuv?ntul adev?rului, care au vie?uire ortodox?, fiind p?stori buni ?i ascultarea fa?? de cei ?n?imi?i, care las? oile la dispozi?ia lupilor?. Aceast? distinc?ie se g?se?te ?i ?n Sf?nta Scriptur?, unde se face deosebirea ??ntre p?storii buni ?i r?i, ?ntre p?storii, ?nv???torii, proorocii adev?ra?i ?i autentici pe de o parte, ?i p?storii, ?nv???torii ?i proorocii mincino?i, pe de alta? (Ieremia 5, 30-31; 10, 12; 12, 10-11; Ioan 10, 1-5; Fapte 20, 28-31; Galateni 1, 8).
De asemenea, autorul c?r?ii subliniaz? c? ?n vremurile noastre sensul ascult?rii a fost r?st?lm?cit, distorsionat, episcopii pretiz?nd o ascultare necondi?ionat?, indiferent de ceea ce fac sau ?nva??. Acest comportament a dus ?n cele din urm? la ?o eclesiologie ?episcopocentric??, ce se ?nt?mpl? s? fie adesea despotic? ?i tiranic?, altfel spus papista???.
A?a se ?nt?mpl? ?n destul de multe cazuri ?i cu mul?i duhovnici, at?t dintre preo?ii de mir c?t ?i din r?ndul ieromonahilor, care cer din partea ucenicilor lor o ascultare orbeasc?, merg?nd p?n? la anihilarea total? a voin?ei ?i con?tiin?ei lor. ?n mod practic ace?ti ucenici sunt transforma?i astfel ?n simple marionete ?i ?n mas? de manevr? ?mpotriva celor care au adev?rata ?n?elegere patristica a textelor sfinte, care adic? v?d lucrurile cu al?i ochi dec?t duhovnicii respectivi.
?Este posibil vreodat? s? adopte cineva opinia c? trebuie s? facem ascultare de p?stori care nu propov?duiesc adev?rul Evangheliei, care ?ndrept??esc panerezia ecumenismului ?i care conduc, prin via?a lor desf?tat? ?i imoral?, pe mul?i ?n ad?ncul pierz?rii? ?i c?, atunci c?nd este semnalat acest lucru, este o ofens?, r?scoal? ?i sminteal? a credincio?ilor? Ce s? urm?m din abdicarea ?i credin?a lor? Dac? ?n istoria Bisericii ar fi st?p?nit aceast? noim? distorsionat? a ascult?rii, ascultarea satanic?, atunci ar fi domnit erezia pentru c? ar fi trebuit ca Sfin?ii s? fac? ascultare de patriarhii ?i episcopii eretici, ar fi st?p?nit, de asemenea, nicolaitismul ?i sodomia?.
Mai mult dec?t at?t, s-a ajuns ?n situa?ia paradoxal? ca episcopii s? nu aib? niciun fel de atitudine ?mpotriva ereziilor ?i a faptelor imorale din interiorul clerului, ci au trecut la pedepsirea celor care le semnaleaz? ?i lupt? impotriva lor.
Cartea cuprinde patru capitole, trei proloage ?i dou? anexe. Cel mai cuprinz?tor fiind capitolul al III-le intitulat ?Sf?nta neascultare ?i reau ascultare. Pozi?ii patristice ?i din Vie?ile Sfin?ilor? ?n care autorul eviden?iaz? pozi?ia unor mari sfin?i ai Bisericii, Sf?ntul Atanasie cel Mare, Sf?ntul Vasile cel Mare, Sf?ntul Grigorie Teologul, Sf?ntul Ioan Gur? de Aur, Sf?ntul Maxim M?rturisitorul, Sf?ntul Teodor Studitul, Sf?ntul Simeon Noul Teolog, Sf?ntul Marcu Evghenicul ?i Sf?ntul Ignatie Briancianinov fa?? de ereziile cu care Biserica s-a confruntat ?n timpul vie?ii lor.
Dintre m?rturiile Sfin?ilor P?rin?i aminti?i mai sus re?inem aici pe cea a Sf?ntului Atanasie cel Mare, d?nd cititorilor posibilitatea ca pe cele ale celorlal?i P?rin?i s? le descopere singuri din con?inutul c?r?ii: ?Dac? episcopul sau prezbiterul, care sunt ochii Bisericii, se ?ntorc ?n mod r?u ?i smintesc poporul, trebuie ca ei s? fie sco?i. C?ci este mai bine s? se adune laolalt? f?r? ei ?n casa de rug?ciune dec?t s? fie arunca?i ?mpreun? cu ei, ca Anna ?i Caiafa ?n gheena focului?.
Despre Sf?ntul Atanasie cel Mare se impune s? facem o remarc? extrem de important? ?i anume c? el abordeaz? problema ereziei cu mult echilibru, f?c?nd o distinc?ie foarte precis? ?ntre diferitele trepte de c?dere ?n erezie ?i modul de reprimire a ereticilor ?n s?nul Bisericii. De?i recomand? pe de o parte, dup? cum am v?zut mai sus, desp?r?irea de episcopii ?i preo?ii eretici, ?n canonul al II-lea, care este un fragment dintr-o scrisoare de r?spuns adresat? unui episcop cu numele Rufinian, Sf?ntul Atanasie scrie c? acei clerici (episcopi, preo?i ?i diaconi) care au aderat la o erezie din convingere, care ap?r? erezia, care ?i-au asumat-o ?i o propov?duiesc ?cu capul descoperit?, dac? se poc?iesc, s? fie reprimi?i ?n Biseric? ?ns? doar ca mireni, adic? nu mai pot ocupa func?iile clericale pe care le-au avut ?nainte de c?derea ?n erezeie. Pe de alt? parte, c?nd este vorba de clericii care de nevoie (care au fost obliga?i sau constr?n?i prin amenin??ri sau b?t?i) sau de sil? (care de?i au fost ?n comuniune cu episcopi eretici nu ?i-au schimbat cugetul, r?m?n?nd ?n continuare ortodoc?i ?n g?ndire) s-au t?r?t pe l?ng? ea, Sf?ntul Atanasie aplic? principiul iconomiei, ?ng?duindu-le acestora s?-?i reia locul ?n cler.
O astfel de pozi?ie adopt?m ?i noi, preo?ii ?i credincio?ii care am ?ntrerupt pomenirea episcopilor rom?ni ecumeni?ti, recomand?nd ?ntreruperea pomenirii, dar fac?nd asemenea Sf?ntului Atanasie o distinc?ie clar? ?ntre cei care sunt cu adev?rat propov?duitori ?i m?rturisitori ai ereziei ecumeniste ?i cei care de sil?, din ne?tiin?? sau fric? sunt ?n continuare ?n comuniune cu ace?tia.
Recomand?m cu c?ldur? lecturarea acestei c?r?i deoarece reveleaz? autenticul mod de g?ndire ?i de ac?iune al cre?tinului ortodox ?n situa?ii de criz? moral? sau spiritual? ?n dauna laxismului ?i a indiferentismului aproape cvasigeneralizat din Biseric?.
Reaua ascultare si sfanta neascultare (1)
Doamne ajuta !
Doamne ajuta sa putem marturisi si apara dreapta credinta pana la sfarsitul vietii noastre!
Doamne, ajut?!
Primim cu bucurie… ?ntru sf?nt? neascultare! S? fie blagoslovit!
Multumim, Parinte Claudiu!
Multora expresia “sfanta neascultare” o sa li se para o nebunie, la fel cum li s-a parut paganilor Crucea lui Hristos, dar pentru cei ce au inteles-o, aceasta a fost puterea lui Dumnezeu.