Bisericile goale și pustii
În cea de-a șaptea duminică a Sfântului Evanghelist Luca, care în anul 2020 a picat pe 8 noiembrie, în bisericile lipsite de credincioși a fost citită o pericopă din Sfânta Evanghelie după Luca, în care evanghelistul relatează două minuni: minunea tămăduirii femeii cu scurgerea de sânge și minunea învierii fiicei lui Iair[1]. Nu vom comenta priveliștea deplorabilă și infamă pe care au oferit-o bisericile goale și pustii și care te ducea cu gândul la pregătirea instalării „urâciunii pustiirii în locul cel sfânt”, nici denaturarea Tainei Sfintei Euharistii din taină la care iau parte toți credincioșii la o reprezentație teatrală, la care au luat parte câțiva actori slujitori și cântăreți și pe care o poți urmări, fără a fi prezent, de la radio și de la televizor. Panerezia ecumenismului a devastat mintea și inimile multor slujitori și mireni și acest dezastru conduce acum și la închiderea, la pustiirea bisericilor. Încă de la prima zăvorâre în case și excludere de la slujbele din biserică, de la prima noastră exilare din biserici, în primăvară, am început să fundamentăm în scris aprecierea noastră că săvârșirea Sfintei Euharistii cu ușile închise, în absența credincioșilor, constituie o ridiculizare a Tainei, o caricaturizare a Sfintei Liturghii fiindcă anulează și șterge toate cele afirmate în textele liturgice. Dăm în acest sens un simplu exemplu din multele exemple care pot fi prezentate: când preotul spune de multe ori cuvintele „Pace tuturor! Capetele noastre Domnului să le plecăm!”, cine sunt acei „toți” cărora li se adresează, recomandându-le să-și plece capul? Scaunele și stranele goale? Și cui se adresează la sfârșit, cu îndemnul de a se apropia de Sfânta Împărtășanie: „Cu frică de Dumnezeu, cu credință și cu dragoste să vă apropiați”? Stranelor și scaunelor neînsuflețite? Vom întregi, cu ajutorul lui Dumnezeu, ceea ce am început în primăvară, acum când trăim a doua noastră excludere, a doua exilare, care se prevede a dura mai multe luni.
- Bisericile goale și pustii
În cea de-a șaptea duminică a Sfântului Evanghelist Luca, care în anul 2020 a picat pe 8 noiembrie, în bisericile lipsite de credincioși a fost citită o pericopă din Sfânta Evanghelie după Luca, în care evanghelistul relatează două minuni: minunea tămăduirii femeii cu scurgerea de sânge și minunea învierii fiicei lui Iair[1]. Nu vom comenta priveliștea deplorabilă și infamă pe care au oferit-o bisericile goale și pustii și care te ducea cu gândul la pregătirea instalării „urâciunii pustiirii în locul cel sfânt”, nici denaturarea Tainei Sfintei Euharistii din taină la care iau parte toți credincioșii la o reprezentație teatrală, la care au luat parte câțiva actori slujitori și cântăreți și pe care o poți urmări, fără a fi prezent, de la radio și de la televizor. Panerezia ecumenismului a devastat mintea și inimile multor slujitori și mireni și acest dezastru conduce acum și la închiderea, la pustiirea bisericilor. Încă de la prima zăvorâre în case și excludere de la slujbele din biserică, de la prima noastră exilare din biserici, în primăvară, am început să fundamentăm în scris aprecierea noastră că săvârșirea Sfintei Euharistii cu ușile închise, în absența credincioșilor, constituie o ridiculizare a Tainei, o caricaturizare a Sfintei Liturghii fiindcă anulează și șterge toate cele afirmate în textele liturgice. Dăm în acest sens un simplu exemplu din multele exemple care pot fi prezentate: când preotul spune de multe ori cuvintele „Pace tuturor! Capetele noastre Domnului să le plecăm!”, cine sunt acei „toți” cărora li se adresează, recomandându-le să-și plece capul? Scaunele și stranele goale? Și cui se adresează la sfârșit, cu îndemnul de a se apropia de Sfânta Împărtășanie: „Cu frică de Dumnezeu, cu credință și cu dragoste să vă apropiați”? Stranelor și scaunelor neînsuflețite? Vom întregi, cu ajutorul lui Dumnezeu, ceea ce am început în primăvară, acum când trăim a doua noastră excludere, a doua exilare, care se prevede a dura mai multe luni.
Ne istorisește deci Sfântul Evanghelist Luca, care de profesie era medic, că o anumită femeie suferea de hemoragie de doisprezece ani. Aceasta nu se confrunta doar cu chinurile și slăbirea generate de boală, ci și cu neputința științei medicale, a medicilor acelei epoci, de a-i opri scurgerea de sânge. Și-a cheltuit toată averea alergând de la un medic la altul, dar nimeni nu a putut să o vindece. A auzit însă de multele și marile minuni făcute de Hristos, de aceea a și alergat spre El, s-a atins de marginea hainei Lui și imediat hemoragia s-a oprit. Spune medicul Luca: „Şi o femeie, care de doisprezece ani avea scurgere de sânge şi cheltuise cu doctorii toată averea ei şi de nici unul nu putuse să fie vindecată, apropiindu-se pe la spate, s-a atins de poala hainei Lui şi îndată s-a oprit curgerea sângelui ei”[3]. Timp de doisprezece ani medicii nu au putut să-i oprească hemoragia, iar Hristos, atotputernicul Dumnezeu-Omul, Creatorul, Care l-a plăsmuit pe om cu înseși mâinile Sale și știe mai bine decât orice medic cum funcționează toate organele trupului și poate să restabilească funcționarea lor normală, atunci când acestea se îmbolnăvesc, a oprit scurgerea de sânge a femeii într-o clipită, „îndată”. Ce medic ar putea să săvârșească minunile pe care le-a făcut Hristos, Care nu a avut la dispoziție mijloace terapeutice medicale, medicamente, analize și spitale, ci doar cuvântul Său atotputernic și a vindecat prin harul Său tămăduitor nesecat?
Sfinții Evangheliști fac referire în mod repetat la multitudinea de vindecări pe care Hristos le săvârșea zilnic; amintim foarte puține mărturii, în principal de la Evanghelistul Luca. După vindecarea unui lepros, pe care, după cum spune evanghelistul, l-a tămăduit imediat de această boală infecțioasă, „îndată s-a dus lepra de pe el”, dar și prin faima celorlalte minuni ale Sale, „mulţimi multe se adunau, ca să asculte şi să fie vindecați de către El de bolile lor”[4]. Cu puțin înainte de a ne învăța și de a ne lăsa dumnezeiasca Predică de pe Munte, L-a urmat „mulţime mare de popor din toată Iudeea, din Ierusalim şi de pe ţărmul Tirului şi al Sidonului, care veniseră ca să-L asculte şi să se vindece de bolile lor”[5]. Ucenicilor Sfântului Ioan Înaintemergătorul, care veniseră cu poruncă din partea acestuia să Îl întrebe dacă El este Mesia cel așteptat, le-a răspuns: „Mergeţi şi spuneţi lui Ioan cele ce aţi văzut şi cele ce aţi auzit: Orbii văd, şchiopii umblă, leproşii se curăţesc, surzii aud, morţii înviază şi săracilor li se binevesteşte. Şi fericit este acela care nu se va sminti întru Mine”[6]. Puțin mai devreme îl înviase pe fiul văduvei din orașul Nain și a provocat admirația tuturor oamenilor, care spuneau că Dumnezeu a cercetat poporul Său: „Proroc mare S-a ridicat între noi şi Dumnezeu a cercetat pe poporul Său”[7]. Aceeași admirație a produs și vindecarea paraliticului din Capernaum, care în urma poruncii dumnezeiești taumaturgice a lui Hristos, „Scoală-te, ia-ţi patul tău şi mergi la casa ta!”, „s-a sculat îndată şi, luându-şi patul, a ieşit înaintea tuturor, încât erau toţi uimiţi şi slăveau pe Dumnezeu, zicând: Asemenea lucruri n-am văzut niciodată”[8]
Prin întruparea lui Dumnezeu în persoana lui Hristos, neputința medicilor de a vindeca toate bolile este depășită de harul tămăduitor atotputernic al lui Hristos, Care este singurul medic adevărat al sufletelor și al trupurilor. Medicii necredincioși și atei, cu toate că își mărturisesc și recunosc neputința, nu le recomandă pacienților deznădăjduiți să caute refugiu la medicul care este mai specialist decât ei, la atotcunoscătorul Hristos și îi limitează la cei care în opinia lor sunt specialiștii, silindu-i să-și cheltuiască averile precum femeia cu scurgerea de sânge din Evanghelie.
-
- Sfinții continuă să facă minuni. Bisericile sunt locuri de vindecare a bolilor
Acest har tămăduitor, care îl depășește pe cel al medicilor, le-a fost dăruit de Hristos Apostolilor și urmașilor acestora, episcopilor și preoților. Nu este nevoie să cităm multitudinea de mărturii scripturistice existente în acest sens și nici confirmarea acestei lucrări taumaturgice în lucrarea făcătoare de minuni a sfinților tămăduitori. Sinaxarele sunt pline de nenumărate minuni pe care sfinții le săvârșesc până în zilele noastre. Când citim sau ascultăm Evanghelia și cunoaștem lucrarea făcătoare de minuni a multor sfinți și chiar în cazul epidemiilor, precum este și cea provocată de coronavirus, ne întristăm, suntem cuprinși de amărăciune din cauza modului conformist în care conducerea Bisericii a abordat măsurile sanitare impuse de stat, care au ajuns până la necinstirea lui Dumnezeu și la blasfemia închiderii bisericilor, a denigrării hulitoare a Tainei Sfintei Euharistii, a purtării de măști în biserici, a menținerii distanței între oameni, a interzicerii sărutării sfintelor icoane și a moaștelor și a tuturor celorlalte măsuri. În articolele noastre anterioare am arătat cum doi ocrotitori ai Tesalonicului, Sfântul Mare Mucenic Dimitrie și predicatorul Harului Dumnezeiesc necreat, Sfântul Grigore Palama, au pus capăt în mod minunat epidemiilor din vremea lor[9]. Biserica Sfântului Dimitrie, plină până la refuz de bolnavi, unul peste celălalt, a devenit spital și loc de vindecare pentru toți cei care apucau să intre în biserică. Acum biserica e închisă și atunci când, de foarte puține ori, a fost deschisă, au intrat în ea oameni purtând măști, negând în acest fel harul tămăduitor al Sfântului. Cum a ajuns astfel Tesalonicul cel dătător de sfinți și păzit de sfinți? Cum să nu te gândești, cu cuget bisericesc și nu raționalist și lumesc, că ultima exacerbare a numărului de infectări din Tesalonic se datorează faptului că anul acesta pentru prima dată nu l-am cinstit pe Sfântul în chip praznical, așa cum o facem în fiecare an, lăsând credincioșii să se închine în mod liber, fără măști, care neagă harul Sfântului, prin procesiunea sfintei icoane a Sfântului Dimitrie și a icoanei Maicii Domnului, pentru a se dezinfecta atmosfera patogenă a orașului și pentru ca Sfântul făcător de minuni să alunge virusul? Se pare că Sfântul și-a retras harul și binecuvântarea pentru a ne tămădui duhovnicește. Are deplină dreptate iubitul în Hristos frate și coslujitor, părintele Fotios Vezynias, care referindu-se la cuprinsul condacului pe care îl rostim la finalul vecerniei sărbătorii Sfântului Dimitrie, spune: „De cine ne batem joc în final? De cine facem în cele din urmă ascultare? Care este până la urmă credința noastră? Fiindcă ori sfinții care au scris cântările Bisericii greșesc și mint… (să nu fie una ca aceasta!), fie noi trăim o imensă înșelare în sânul Bisericii. Punem deci întrebarea: în Stihirile Stihoavnei de la Vecernia sărbătorii Sfântului cântăm: «Preacinstitul și multluptătorul tău trup are această preamărită Biserică pe pământ, vistierie de minuni neprimejduită, doctorie de boli, unde alergând primim vindecări». Este adevărat, până la urmă, acest lucru? Este biserica Sfântului Dimitrie vistierie de minuni neprimejduită, doctorie de boli, unde alergând, primim vindecări? Dacă răspunsul este DA, atunci ce sens au teama și purtarea de măști? Dacă răspunsul este NU, atunci de ce nu schimbăm cântările? Cei «competenți» nu trebuie să răspundă la un moment dat la aceste întrebări pe față? Până când o să purtăm măști, practic și metaforic?”[10].
Epilog. Inoculați cu ideologii antihriste
Femeia cea cu curgerea de sânge din Evanghelie și-a cheltuit fără niciun folos averea. Sume mari, sume imense de bani se cheltuiesc și acum pentru prepararea vaccinului sau a medicamentelor care ar putea preîntâmpina sau vindeca epidemia de coronavirus. Măcar de ar fi încununate de succes aceste strădanii, cu condiția ca mijloacele medicale puse în circulație să nu aibă ca scop obiective non-medicale.
În orice caz, noi, ortodocșii, care constituim Biserica cea Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolică, care Îl are drept cap pe Stăpânul credinței, Domnul nostru Iisus Hristos, Creatorul atotputernic și atotștiutor, trebuia ca în abordarea epidemiei să constituim pildă pentru cei de alte religii și confesiuni și nu ca noi să le urmăm acelora, punând la îndoială Evanghelia și tradiția patristică. Guvernul, care, din rațiuni electorale, în revizuirea Constituției nu a transformat Grecia într-un stat secular, neutru din punct de vedere religios și a lăsat intacte articolele Constituției și titlul acesteia [Constituția elenă începe cu cuvintele „În numele Sfintei şi Celei de o fiinţă şi Nedespărţitei Treimi”, n. trad.], ceea ce înseamnă că Grecia reprezintă în mod formal un stat creștin, în practică însă, cu prilejul epidemiei de coronavirus, demonstrează că conducătorii țării nu au credință și evlavie și sunt inoculați cu ideologii masonice antihriste și de aceea în ei nu lucrează harul Sfântului Botez, prin care au devenit membri ai Bisericii. Altminteri ar crede că atunci când medicii specialiști nu pot vindeca, intervine Specialistul tămăduitor prin excelență al sufletelor și al trupurilor, Creatorul. Și împreună cu păstorii existenți doar cu numele, i-ar lăsa pe credincioși să umple bisericile și să îi roage cu chipurile descoperite pe Sfinți să elimine coronavirusul care împrăștie groază și amenințarea morții. Dacă femeia cu scurgere de sânge doar s-a atins de haina lui Hristos și s-a vindecat, noi care prin Sfânta Împărtășanie Îl primim în noi pe însuși Hristos ne temem acum ca nu cumva să ne îmbolnăvim? Și așa cum tot poporul în vremea prezenței lui Hristos pe pământ încerca să se atingă de El, „căuta să se atingă de El” fiindcă din El izvora o putere tămăduitoare, care îi vindeca pe toți, „că putere ieşea din El şi-i vindeca pe toţi”, așa și acum din icoane, din moaște și din toate cele sfinte iese putere tămăduitoare și vindecătoare.
S-a umplut lumea de minunile Sfântului Nectarie, sfânt din secolul XX, pe care l-am sărbătorit aceste zile. Și așa cum imnograful Sfântului Dimitrie spune despre biserica din Tesalonic a Sfântului, la fel și noul imnograf, cuviosul bătrân Gherasim Mikragiannanitul, în troparul Stihoavnei de la Vecernia Sfântului Nectarie, scrie: „iar ostrovul Eghinei are moaștele tale izvorâtoare de har, avuție de Dumnezeu dăruită și comoară de tămăduiri fără arginți a toată neputința și a tot necazul; că la acestea alergând de pretutindeni cei aflați în suferință află tămăduiri”. Toți cei care urmăm Evangheliei și Sfinților nu ne îngrozim de virusuri și de boli fiindcă credem în atotputernicul Dumnezeu, Care este Domnul vieții și al morții. Nici nu ne temem de moarte, ci ne pregătim ca atunci când aceasta va veni, să constituie, așa cum spune rugăciunea de la slujba plecării genunchilor din Sfânta zi a Cincizecimii, mutarea noastră de la cele lumești și pământești la cele mai presus de lume și mai presus de ceruri: „ci mutare de la cele mai pline de întristare la cele mai bune şi mai vesele, şi odihnă şi bucurie”[11]. Hotarele vieții noastre le stabilește Dumnezeu și nu coronavirusul.
[1] Luca 8, 41-56.
[2] Evrei 13, 8.
[3] Luca 8, 43-44.
[4] Luca 5, 12-15.
[5] Luca 6, 17-19.
[6] Luca 7, 18-22.
[7] Luca 7, 16-17.
[8] Marcu 2, 10-12.
[9] Protopresbiter Theodoros Zisis, ?? ???????????? ??? ??????????? ?? ????????? ??? ????? ????????? ???????, ?n revista Theodromia 22 (2020), pp. 154-161, ?i pe internet. Idem, ?? ????? ?????????????? ??? ??????????? ??? ???????????????? ??? ??????????, pe internet ?i ?ntr-un num?r viitor al revistei Theodromia.
[10] Pagina de internet ????????? ?????, duminic? 25 octombrie 2020.
[11] ?nceputul rug?ciunii: ?Dumnezeule cel Mare ?i ve?nic…?.
Slava lui Dumnezeu pentru toate!
Ce p?rere ave?i de aceast? c?rticic?? Credeti ca se potriveste vremurilor pe care le tr?im acum ?
V-am l?sat linkul:
https://invataturiortodoxe.ro/citeste/nu-va-lepadati-de-hristos-nu-va-insemnati-cu-666.pdf.htm
Evident c? vremurile pe care le petrecem acum sunt vremuri de cernere, dar ?nc? nu s-au ?mplinit toate prorociile. Trebuie s? avem trezvie duhovniceasc?, dar s? nu devenim paranoici ?i apocaliptici. Datoria noastr? este s? ne ducem via?a noastr? de cre?tini ?ntr-un mod c?t mai autentic: s? plinim poruncile lui Dumnezeu, s? ne spovedim, s? ne ?mp?rt??im, s? particip?m ?n fiecare Duminic? ?i s?rb?toare la Sf?nta Liturghie. Lumea este r?zboit? pentru c? altfel nimeni nu se poate m?ntui. S? st?m ?n picioare ?i s? nu ne fie fric? de nimeni ?i de nimic ?c?ci cu noi este Dumnezeu?.
Buna seara parinte , am si eu o nelamurire , sper sa fie cu putinta sa-mi raspundeti. In rugaciunea Tatal Nostru , ce inseamna mai exact cand spunem ,, Si nu ne duce pe noi in ispita ,, . Am cautat pe internet dar nu prea am inteles. As dori sa stiu ca nu cumva sa cad in vreo inselare . Doamne ajuta!
Ispita este uneltirea celui necurat ?mpotriva omului, aprinz?nd ?n acesta ?pofta trupului, pofta ochilor ?i trufia vie?ii?(I Ioan 2, 16). Dumnezeu ?ng?duie ispita pentru m?ntuirea noast? sau pentru a ne da posibilitatea s? dovedim t?ria credin?ei noastre, ?i astfel s? primim r?spl?tire. Sf?ntul Simeon al Tesalonicului afirm? c? ?Ispitele ce se ?nt?mpl? drep?ilor sunt pentru cercare ?i plat??. Din cartea Tobit afl?m c? ispitele sunt semne ale bun?voin?ei dumnezeie?ti: ?Trebuie s? fii ispitit, fiindc? ai binepl?cut lui Dumnezeu? (Tobit 13,13). Diavolul nu mai ispite?te pe cei ce-i are deja ?n m?na sa, ci pe cei care z?d?rnicesc planurile lui. Devreme ce nimeni nu scap? de ispite cerem de la Dumnezeu nu s? nu fim pu?i la ?ncercare, ci s? nu fim birui?i ?n ispit?. Altfel spus, cerem de la Dumnezeu ca atunci c?nd suntem ispiti?i s? ne ajute s? ne ?mpotrivim acesteia, s? lupt?m impotriva ei ?i s? o biruim, c?ci f?r? lupt? ?i f?r? biruin?? nu se poate c??tiga ?mp?r??ia cerurilor. Acesta este sensul cererii ?Si nu ne duce pe noi ?n ispit??.
Vazand cum stau lucrurile spun un lucru: generatia aceasta va disparea 95% din populatie.95% nu vor rezista la tot ce va fi.Trebuie sa ne intoarcem fata spre lume, spre mila fata de intreaga omenire pt ca ceea ce vine din fata nu s a mai intamplat niciodata in istorie. Drama umanitatii se va desfasura pe viu sub ochii fiecaruia. Veti vedea la tot pasul vieti secerate, suferinta nemaiauzita. Veti vedea si auzi pretutindeni strigate disperate pt a li se da o sansa la supravietuire. Lasati pasivitatea,lipsa de v?n?, a fi numai pt tine, pt ca din cauza asta nu vei mai supravietui. Invatati sa fiti credinciosi cu sufletul. Dezvatati-va de gandirea tradatorului si invatati-va sa fiti statornici in credinta. Nu vor mai fi vremuri care sa va astepte pe voi ca nu aveti duh de statornicie. Va rog si va implor: intoarceti-va cu fata spre oameni, spre tragedia umanitatii. Invatati lectia umanului. Cultivati mila si lepadati urgent orice ura. Sa aveti mila. Ceea ce va urma nu este pt cei slabi de inger, de care sa ne fie mila si multa compasiune. Veti participa cu totii la drama pierderii celor dragi din jur, dar priviti cu fata spre viitor, rugati-va pentru sufletele lor si pasiti in darul vietii care vi s-a dat de sus. Voi nu mai sunteti oameni simpli, ci sunteti cu o misiune intre oameni: sunteti trimisi fiecare sa mangaiati poporul care piere. Sa va cuprinda iubirea intregii umanitati. Rugati-va pentru omenire. Rugati-va pentru oameni intre oameni. Misiunea voastra e sa ajutati sa zboare in voie spre cer cat mai multe flori si frumuseti care apartin Raiului. A sosit timpul ca legatura dintre om si om sa nu mai poata fi taiata niciodata si de nimic.
S? plinim poruncile: ?S? iube?ti pe Domnul Dumnezeul t?u… ?i pe aproapele t?u ca pe tine ?nsu?i?, ?i vom avea mult? m?ng?iere ?i ajutor de la Dumnezeu.
Nu stiu daca aveti cunostinte despre acest subiect , dar am zis sa va intreb. Sper sa fie cu putinta sa stiti sa-mi raspundeti, daca nu , nu este nicio problema. Intre raul Tisa ( Ungaria) si granita actuala a Romaniei , sunt teritorii istorice ale noastre ( Hajdu-Bihar ; B?k?s ; S?tmar ). Aveti cunostinte cu privire la existenta unor eparhii ale unor biserici ortodoxe in aceasta zona? Adica daca BOR doreste sa deschida o eparhie in aceste teritorii pentru romanii de acolo , ar fi corect din punct de vedere canonic? Caci am auzit ca este interzis sa fie doua eparhii ale unor doua biserici locale diferite intr-un singur teritoriu. Imi cer scuze daca v-am adus la cunostinta aceasta problema complicata si inteleg daca nu aveti cunostinte despre aceasta. In cazul in care nu aveti cunostintele necesare pentru a ma lamuri , unde mai exact ma sfatuiti sa ma interesez , deoarece am cautat in lung si-n lat tot internetul si nu am gasit nimic. Ma intereseaza acest subiect , romanii ortodocsi din teritoriile stramosesti pierdute si de aceea v-am intrebat. Doamne ajuta!
Biserica Ortodox? Rom?ne are o episcopie ?n Ungaria, la Jula, condus? de Preasfin?itul Siluan M?n?il?, care p?store?te rom?nii din aceste teritorii.
Parinte am si eu o nelamurire , sper sa fie cu putinta sa-mi raspundeti. Am o nelamurire cu expresia ,, Harul Duhului Sfant,, . Eu in mintea mea ingusta si pacatoasa , cand ma gandeam la Duhul Sfant ma gandeam automat la Har , adica in mintea mea Duhul Sfant = Har , insa dupa ce am citit expresia ,,Harul Duhului Sfant ,, am ramas putin debusolat. Sa fiu si putin sincer m-am cam speriat putin , Doamne fereste , sper ca nu am gandire de eretic sau ceva mai rau. De aceea am dorit sa va intreb , poate reusiti sa ma lamuriti. Si inca ceva , daca imi permiteti , daca ce gandeam eu este gresit , credeti ca ar trebui sa spun la spovedanie?
Expresia ?Harul Duhului Sf?nt? se refer? la lucrarea Duhului Sf?nt, care ne une?te cu Hristos, lucreaz? ?n noi, ?mpreun? cu noi, pentru m?ntuirea noastr?. Harul este necreat, av?nd ca izvor fiin?a unic? a Dumnezeului Treimic. Harul este comun celor trei persoane dumnezeie?ti, de aceea este numit harul lui Dumnezeu, sau harul lui Hristos, c?ci Hristos ?l trimite pe Duhul ?n noi:?Harul Domnului nostru iisus Hristos… s? fie cu voi cu to?i? (II Corinteni 13, 14). Sau: ?Har vou? ?i pace de la Dumnezeu Tat?l ?i de la Domnul nostru Iisus Hristos? (Galateni 1, 3). Dar ?ntruc?t Duhul Sf?nt leag? harul de noi, harul se nume?te harul Duhului. A avea cineva Duhul lui Hristos ?n sine (Romani, 8, 9) ?nseamn? a avea harul Duhului Sf?nt. Harul m?ntuitor se d? oamenilor prin Sfintele Taine.
Fiind o bog??ie nesf?r?it? de lumin? ?i de putere dumnezeiasc?, din care prime?te fiecare c?t poate, harul Duhului Sf?nt ?mp?rt??e?te oamenilor pe l?ng? harul m?ntuitor o mul?ime de alte daruri, unele dintre ele cu totul deosebite, care se numesc harisme (a proorociei, a vindec?rilor ?i altele).
Profetul Isaia enumer? ?apte dintre darurile mai obi?nuite: duhul ?n?elepciunii, duhul ?n?elegerii, duhul sfatului, duhul puterii, duhul cuno?tin?ei, duhul temerii de Dumnezeu ?i duhul bunei credin?e (Isaia 11, 12).
Sf. Apostol Pavel pomene?te ?apte ?roade ale Duhului:?dragostea, bucuria, pacea, ?ndelunga-r?bdare, bun?tatea, facerea de bine, credin?a, bl?nde?ea, ?nfr?narea poftelor? (Galateni 5, 22).
A?adar Duhul Sf?nt nu este acela?i lucru cu harul, de?i acolo unde lucreaz? harul este prezent ?i Duhul. Da, po?i m?rturisi duhovnicului c? ai f?cut aceast? confuzie din ne?tiin??.
Buna seara parinte , am nelamurire in privinta unui subect care este mai delicat . Poate o sa spuneti ca nu isi au rostul astfel de intrebari , dar totusi vreau sa stiu ce parere aveti si dumneavoastra. Eu intreb mai multa lume , deoarece sunt curios de reactia lor si daca au o opinia contra, sa argumenteze. De aceea as dori sa va intreb si pe dumneavoastra . Daca sa zicem , desi este putin probabil , poporul roman se trezeste la realitate si porneste o revolutie care poate sa denatureze chiar si in razboi civil . Credeti ca politcienii ce au tradat tara de atatia ani , dar mai ales acum in ultimii 2 ani de cand cu plandemia , sa fie condamnati la moarte? Credeti ca ar fi normal ca sa fie acuzati de ocultism , sabotaj national , inalta tradare etc? Credeti ca este crestineste sa-i executam , sau doar sa-i bagam la puscarie pe viata? Pun aceste intrebari in contextul in care poporul nostru l-a executat pe Ceausescu , totusi marea prostie a fost ca l-am omorat in zi de sarbatoare . De asemenea, aceasta dorinta de executa pe tradatorii de tara este o dorinta ce o are un procentaj mare din populatia tarii noastre , avand in vedere la cate chinuri si batjocura ne-au supus, plus contextul plandemiei de covrigi. Daca vi se pare ca subiectul este cam greoi si nu doriti sa raspundesti la aceste intrebari este ok. Va rog sa ma iertati daca am fost prea indraznet cu acest subiect . Doamne ajuta!
Sunt mari diferen?e azi fa?? de ce era ?n 1989. ?n primul r?nd ?n Rom?nia s-a abolit pedeapsa cu moartea, ceea ce este foarte bine, deoarece dreptul de via?? ?i de moarte ?l are doar Dumnezeu. Biserica Ortodox? nu promoveaz? ura, r?zboiul, dezbinarea, fratricidul, dar promoveaz? principiul biblic ?Dup? fapt? ?i r?splat??. Cre?tinii ortodoc?i, a?a cum sunt majoritatea rom?nilor, trebuie s? lupte pa?nic ?i legal pentru ob?inerea sau p?strarea drepturilor lor ?n strad? sau ?n instan??, nicidecum prin violen??. Exist? o justi?ie laic? ?i una divin?. Chiar dac? unii oameni sau institu?i fac abuzuri ?i nedrept??i, Dumnezeu tot va face dreptate p?n? la urm?. Asta s-a ?nt?mplat intotdeauna, asta se va ?nt?mpla ?i acum. S? ne rug?m cu credin?? pentru acest lucru, c?ci zice Domnul Hristos: ?Cere?i ?i vi se va da; c?uta?i ?i ve?i afla; bate?i ?i vi se va deschide? (Mt.7, 7); ??i toate c?te ve?i cere, rug?ndu-v? cu credin??, ve?i primi? (Mt. 21, 22).
Buna ziua parinte, ma scuzati de deranj , sper sa fie cu putinta macar sa va dati cu parerea despre asta .Credeti ca tehnologia poate avea un caracter malefic? Avand in vedere cat de mult avanseaza tehnologia , credeti ca pot afecta din punct de vedere duhovniceste omul? Eu unul nu prea cred ca un obiect neinsufletit , cum este un device , sau orice alt obiect tehnologic poate avea un caracter malefic , cred ca mai degraba depinde de intentia omului . Daca omul are intentii rele, va folosi tehnologia in scopuri rele , ca de exemplu certificatul verde , sau regimentarea biometrica , care este un atac la mantuirea noastra , cel putin asta e parerea mea. Nu sunt de acord cu transhumanismul , consider ca este un exces , este incercarea omului ateu de a crea mediul propice pentru a trai vesnic. Insa este un curent tehnologic care ma pune pe ganduri , inteligenta artificiala. Inteligenta artificiala folosita la roboti , sau chiar la echipamente militare. Cele mai puternice puteri militare din lume , dezvolta la momentul actual exoschelete si echipamente militare care se folosesc de inteligenta artificiala. Credeti ca incercarea de a crea un ,,super soldat,, ce are un echipament high-tech , precum exoschelet , inteligenta artificiala , este o incercare de a obisnui lumea cu transhumanismul? Credeti ca aceste descoperiri pot dauna vietii noastre duhovnicesti? Doamne ajuta!
Orice lucru material este neutru din punct de vedere moral, totul depinde de felul ?n care omul ?ntrebuin?eaz? acel lucru, spre a face bine cu el sau a face r?u. La fel se ?nt?mpl? ?i cu tehnologia: dac? o folosim spre a face bine cu ea, pentru a-i ajuta pe semenii no?trii, este bun?; dac? ?n schimb o folosim ?mpotriva aproapeleui sau pentru a ne v?t?ma pe noi cu ea, este rea.
Parinte am si eu o nelamurire , ma scuzati de deranj la o ora asa tarzie , nu-i musai sa-mi raspundeti acum , cand puteti. Noi stim ca Hristos este ,,Mai inainte de toti vecii,, , asta inseamna ca Fiul este mai inainte de orice timp, este vesnic, nu S-a ivit in timp . In acest context ati putea sa-mi explicati despre cea dea doua fire a Lui Hristos , cea omeneasca . Hristos a avut dintotdeauna aceste doua firi ? A avut dintotdeauna si firea omeneasca? Va rog sa ma scuzati daca vi se pare puerila intrebarea. Credeti ca am gresit daca am avut aceasta curioziate , oricum am multe pacate , nu vreau sa-mi mai pun si asta in spinare . Doamne ajuta!
M?ntuitorul nostru Iisus Hristos nu a avut firea omeneasc? deodat? cu firea dumnezeiasc?. Domnul a luat firea omeneasc? din Fecioara Maria la Bunavestire. Atunci a avut loc unirea ipostatic?, adic? firea dumnezeiasc? s-a unit cu firea omeneasc? ?n mod ne?mp?r?it ?i nedesp?r?it, neamestecat, neschimbat. Persoana M?ntuitorului este teandric?, adic? cuprinde ?ntr-o singur? persoan? natura dumnezeiasc? ?i omeneasc?, unind astfel ?n Sine pe om cu Dumnezeu. Prin asumarea trupului ?nsufle?it din Fecioara Maria, Domnul Hristos S-a f?cut asemenea oamenilor (afar? de p?cat), ??i la ?nf??i?are afl?ndu-Se ca un om? (Filipeni 2, 7). Despre acestea Sf. Simeon Noul Teolog scrie astfel: ?Dar ce este El? Dumnezeu adev?rat ?i om adev?rat des?v?r?it, Care s-a f?cut Om sau ceea ce nu era ?nainte, ca s? fac? pe om dumnezeu, ceea ce niciodat? n-a fost. Ca atare ne-a ?ndumnezeit ?i ne ?ndumnezeie?te pe noi prin ?ndumnezeirea Sa ?i nu numai prin trupul S?u. C?ci acesta nu este desp?r?it?.
Nu este gre?it s? ?ntrebi c?nd nu ?tii ceva. Dimpotriv?, este un semn al smereniei. Sfin?ii P?rin?i ne ?nva?? c? cine vrea s? se m?ntuiasc? cu ?ntrebarea s? c?l?toreasc?.
Buna ziua parinte ,ma scuzati de deranj , e corect sa spunem ca omul este trup si suflet? De ce unii oameni zic ca omul este trup , suflet si duh ? Sper sa fie cu putinta sa ma lamuriti. Doamne ajuta!
Sf?nta Scriptur? ne arat? c? omul a fost creat de Dumnezeu ?ntr-un mod special, prin participare direct?: ?Atunci lu?nd Domnul Dumnezeu ??r?n? din p?m?nt a f?cut pe om, ?i a suflat ?n fa?a lui suflare de via?? ?i s-a f?cut omul fiin?? vie? (Facere 2, 7). De aici rezult? c? omul a fost creat ca o fiin?? psiho-fizic?, adic? format din suflet nemuritor ?i trup p?m?ntesc, material.
Omul a fost creat dup? ?chipul lui Dumnezeu? (facere 1, 28), adic? o f?ptur? ce poart? ?n sine un suflet dat prin ?suflare dumnezeiasc??, o fiin?? cuv?nt?toare ?nzestrat? cu ra?iune ?i voie liber?, cu n?zuin?a de a ajunge la asem?nare cu Dumnezeu. Asem?narea omului cu Dumnezeu ?nseamn? ?nt?rirea ?i des?v?r?irea sa ?n virtute ?i ?n sfin?enie cu ajutorul harului divin, spre ?ndumnezeirea lui.
Adam ?i Eva erau ?mpodobi?i cu minte sau cugetare luminat?, cu sim?ire curat?, f?r? pofte ?i cu voin?? liber?, dreapt? ?i ?nclinate numai spre bine, iar trupul lor era s?n?tos, lipsit de orice suferin?? ?i durere.
Aceasta este ?n esen?? ?nv???tura ortodox? despre crearea omului.
Poate fi considerat un om schismatic daca se dezice de BOR? Pun aceasta intrebare deoarece multi se smintesc din cauza anumitor ierarhi ecumenisti si incep a se dezice de BOR . Aceste persoane nu mai merg la biserica. Nu inteleg logica anumitor persoane , spun ca se dezic de BOR dar totusi merg la manastiri / biserici care nu sunt rupte de BOR , care nu sunt in schisma , pentru simplul motiv ca acolo se afla un parinte marturisitor. Cand poate fi considerata o persoana schismatica , atunci cand doar spune ca se dezice de BOR sau atunci cand chiar se duce la anumite grupari schismatice ?
Mul?i oameni confund? Biserica Ortodox? cu ierarhia, fapt foarte grav, dovad? c? se ?i smintesc. Biserica este alc?tuit? din cler ?i popor. Nu putem vorbi de Biseric? alc?tuit? doar din cler f?r? popor, ?i nici de Biseric? alc?tuit? doar din popor f?r? cler. Asemenea abord?ri sunt din start gre?ite, sunt eretice. Din Biseric? fac parte to?i cei care au fost boteza?i ?n numele Sfintei Treimi, care au fost un?i cu Sf?ntul ?i Marele Mir, care s-au unit cu Hristos prin Sf?nta ?mp?rt??anie ?i care m?rturisesc dreapta crdin??.
Faptul c? un membru al Bisericii nu mai particip? la slujbele Bisericii din cauza unor ierarhi sau preo?i ecumeni?ti nu ?nseamn? schism? at?ta vreme c?t acea persoan? nu se dezice de Ortodoxie, dar dac? frecventeaz? o grupare schismatic? atunci devine ?i el schismatic potrivit canonului 10 apostolic: ?Dac? cineva s-ar ruga, chiar ?i ?n cas?, ?mpreun? cu cel afurisit (scos din comuniune), acela s? se afuriseasc??.
Sarut mana parinte , va rog sa ma scuzati de deranj .Poate vi se pare puerila intrebarea , de aceea va rog sa ma scuzati , dar am si eu aceasta nelamurire si sper ca este cu putinta sa stiti sa-mi raspundeti. Daca sa zicem ca unui preot de mir / manastire ii place cum canti si te invita sa canti la strana ,cu binecuvantare bineinteles , trebuie neaparat sa porti costum? Cu totii stim ca trebuie sa fim imbracati cuviincios in biserica/manastire , caci intram in Casa Domnului . Dar nu pot sa nu vad faptul acesta . Am remarcat ca , fie la manastire sau la biserica de oras , cand canta mireni cu binecuvantare ii vad purtand pantofi , pantaloni de stofa , adica mai pe scurt la 4 ace. Ce poate face un om care nu are haine ,,frumoase ,, ? Adica stiu ca nu conteaza ce haine porti atata timp cat esti imbracat cuviincios si nu esti strident sau nesimtit imbracat , caci nu mergi la parada de moda , dar am zis totusi sa aflu si parerea dumneavoastra. Este acesta un tipic , sa fii imbracat asa elegant? Doamne ajuta!
Dup? cum cred ca ?tii, c?nt?re?i de la stran? poart? ?n multe p?rti ale ??rii ras?. Aceasta ar fi o ?inut? conform? cu rolul ?i rostul unui c?nt?re? bisericesc. Acolo unde nu s-a ?ncet??enit aceast? tradi?ie fiecare se ?mbrac? cum crede de cuviin??. ?in?nd ?ns? seama c? biserica este loca?ul lui Dumnezeu se cuvine, a?a cum ai spus ?i tu, s? avem o ?inut? decent?. Dac? c?nt?re?ul nu-?i permite un costum, atunci s? ?mbrace haine care s? cadreze cu misiunea sa. M? refer la o ?inut? mai sobr?, f?r? accesorii stridente. Nu este potrivit s? c?n?i la stran? ?n trening sau blugi, ar fi o lips? de seriozitate. Dac? totu?i c?nt?re?ul respectiv nu-?i poate permite mai mult atunci ar trebui discutat? problema cu preotul paroh, care ar putea g?si o solu?ie ?n sprijinul acestuia, fie din fondurile parohiale, fie prin bun?voin?a unor credincio?i. ?ns? mai presus de toate este s? c?nt?m Domnului din inim? ?i cu dragoste.
Buna seara parinte , ma scuzati de deranj , dar am o nelamurire care nu-mi da pace . Daca primesc preotul de ajun , iar eu nu doresc sa port masca aia la mine in casa ( nu sunt de acord cu masca ) , poate preotul sa refuze sa nu-mi mai sfinteasca casa daca nu port masca? Daca acel preot ma blesteama ( asta in cel mai rau caz) din cauza ca nu port masca si enervandu-se ca nu doresc sa o port , ramana blestemul ? Am auzit ca blestemul de mama si cel de la preot se lipesc de om . Nu stiu de ce mi-a venit acest gand de frica , este posibil ca ,,ala rau,, sa-si bata joc de mine ca sa nu primesc preotul de ajun . Va rog sa ma iertati daca problema mea vi se pare puerila , nu vreau sa va retin din timpul dumneavoastra . Doamne ajuta !
?n casa dumneavoastr? sunte?i liber s? face?i ce dori?i, nu trebuie s? purta?i nicio masc?. Preotul vine s? v? vesteasc? Na?terea Domnului nicidecum s? v? blesteme. Preotul lui Hristos binecuvinteaz?, m?ng?ie, ?nt?re?te, pov??uie?te ?i ajut? pe credincio?i. Icoana pe care o poart? preotul cu el cu aceast? ocazie este purt?toare de har dumnezeiesc ?i este un scut ?i o pav?z? ?mpotriva bolilor at?t pentru el, c?t ?i pentru credincio?ii care se ?nchin? ?i o s?rut? cu evlavie. Preotul care blestem? nu este preotul lui Hristos, ?i de astfel de blesteme nu trebuie s? v? fie fric?, mai ales c? nu sunte?i vinovat cu nimic.
Va rog sa ma scuzati de deranj parinte . Sincer imi este putin rusine sa va intreb ca tot v-am intrebat o gramada de lucruri si aici si la celelalte postari. Sper sa fie cu putinta sa stiti sa ma ajutati . Va trimit niste poze , textul cu albastru sunt eu , iar cel cu gri este persoana cu care conversam.
Am vrut sa fac si eu un gest frumos dar nu a fost bine primit . Poate am fost arogant in exprimare . Cum as putea sa-i raspund acestui om , caci eu nu stiu teologie? Cred ca ar trebui sa ma rog ca Dumnezeu sa-i lumineze mintea. Persoana cu care conversam se intituleaza a fi preot si ca tine de slavi , dar nu mi-a zis exact daca de bulgari , sarbi sau rusi etc.
https://imgur.com/a/jLRvg1I
Acesta este linkul unde am incarcat pozele ( sunt trei la numar) . Site-ul este unul sigur , nu are virusi . Am mai incarcat in trecut poze pe acest site ,,Imgur,, si nu am intampinat probleme . Nu stiu cum altcumva sa va trimit pozele . Doamne ajuta !
Atitudinea si raspunsurile tale sunt corecte. Acea persoana se afla pe un drum gre?it. Doar ?n Ortodoxie iti poti g?si m?ntuirea.
Buna ziua parinte , ma scuzati ca va deranjez astazi , nu ma astept sa-mi raspundi musai in aceasta zi , caci banuiesc ca stati cu familia , dar daca este cu putinta , sa-mi raspundeti atunci cand puteti . Vad in ultimul timp multi sectari ce fac videoclipuri , fie hulind Sfanta Treime , crezand gresit ca ortodocsii au mai multi dumnezei fie o hulesc pe Fecioara Maria , ei nu o considera Nascatoare de Dumnezeu. M-a pus un pic pe ganduri aceste asa zise ,,argumente,, ale lor si m-a facut sa-mi dau seama ca multi sectari sunt si nestorieni , posibil sa gresesc dar mie asa imi pare. As dori , daca este cu putinta, sa-mi spuneti cum putem combate astfel de comentarii. Cum explicam Nasterea Domnului , adica cum putem explica faptul ca Dumnezeu s-a intrupat si s-a nascut din Fecioara Maria , ea fiind om ? Cum putem explica intruparea Lui Dumnezeu ? Cum explicam faptul ca Hristos are doua firi ?
Cum putem explica aceste formulari “Dumnezeu a suferit” , “Dumnezeu a fost r?stignit” ?
Va rog sa ma scuzati daca v-am agasat cu prea multe intrebari . Doamne ajuta si va doresc un an nou fericit !
Dac? nu cuno?ti bine ?nv???tura de credin?? ortodox? nu te av?nta ?n polemici,c? s? nu gre?e?ti sau s? cazi ?n cine ?tie ce ispite. Spunele ereticilor c? adev?rata credin?? este Ortodoxia ?i c? orice ar fi nu te despar?i de ea. Pe de alt? parte, parc? ?ie ?i-am mai r?spun aici, cite?te c?r?i de spiritualitate ortodox? care s? te ?nt?reasc? ?n adev?rul de credin??. Toate ?nv???turile r?t?cite ale papista?ilor, protestan?ilor ?i neoprotestan?ilor au fost condamnate de Sinoadele Ecumenice.
?ntruparea Fiului lui Dumnezeu face parte din planul lui Dumnezeu de m?ntuire a lumii. Hristos se smere?te, f?c?ndu-se om, prin z?mislirea de la Duhul Sf?nt ?n p?ntecele Maicii Sale, Fecioara Maria, ca pe noi s? ne fac? dumnezei dup? har. ?ntruparea Domnului s-a f?cut f?r? s?m?n?? b?rb?teasc? ?i f?r? poft? trupeasc?. Asfel s-a unit ?n ipostasul s?u dumnezeiesc firea dumnezeiasc? cu cea omeneasc? ?n mod neamestecat, neschimbat, ne?mp?r?it ?i nedesp?r?it. De aceea Maica Domnului nu a n?scut un simplu om ci pe Dumnezeu-Omul Iisus Hristos, ?i se nume?te pe bun? dreptate N?sc?toare de Dumnezeu.
C?nd se vorbe?te c? Dumnezeu a p?timit sau a suferit sau a fost r?stignit este vorba doar de firea omeneasc? a M?ntuitorului, c?ci firea dumnezeiasc? a r?mas neatins? de toate acestea.
Buna seara parinte , am si eu o nelamurire , sper sa fie cu putinta sa stiti sa-mi raspundeti. Am auzit recent de Sf?ntul Ierarh Dunstan, Arhiepiscop de Canterbury , insa nu stiam daca este chiar sfant sa nu . Nu auzisem niciodata de dansul , ma gandeam ca nu cumva sa fie un asa zis ,,sfant,, inventat de catolici cum este asa zisul anton de padova. In aceeasi am descoperit pe internet o carte Vietile Sfintilor Ortodocsi Din Apus – Sfintii Insulelor Britanice , Tiparita cu binecuv?ntarea Inalt Prea Sfintitului Parinte Bartolomeu Valeriu Anania, unde am gasit scris acolo despre Sf?ntul Ierarh Dunstan, Arhiepiscop de Canterbury . In timp ce cautam mai multe informatii despre dansul ma gandeam ca ,, nu cumva este vreun diavol catolic care este inventat ca sfant ,, , caci stiam ca papistasii inventeaza asa zisii sfinti ai lor . Dupa sa-l gasesc in cartea mentionata , iar acum sunt intr-o dilema. Oare chiar este sfant ? Ma simt putin cam prost , ca daca e sfant si eu mi-am batut joc. Doamne ajuta!
Este trecut ?n Sinaxar cu zi de pomenire ?n 19 mai, dar nu am g?sit date despre via?a ?i activitatea sa.