Sursa foto: Arhiepiscopia Tomisului
Pentru a nu fi ?n?ela?i de antihrist, cre?tinii ortodoc?i trebuie s? redescopere Ortodoxia autentic?
C?ndva un t?n?r l-a ?ntrebat pe Arhiepiscopul Averchie Tau?ev: ?Nu suntem ?n siguran?? ?n Biserica cea adev?rat? ? Biserica Ortodox?? Hristos a spus c? por?ile iadului nu vor birui Biserica Lui?. Privindu-l p?trunz?tor pe cel care i-a adresat ?ntrebarea, Arhiepiscopul Averchie l-a ?ntrebat la r?ndul s?u: ?Dar ce anume stabile?te dac? tu e?ti sau nu ?n acea Biseric??? To?i studen?ii prezen?i erau boteza?i ortodoc?i. B?rbatul care adresase aceast? ?ntrebare nea?teptat? era propriul lor ierarh, propria lor verig? de leg?tur? cu Apostolii. Nu doar c? erau cu el ?n aceea?i Biseric?, ci ?i ?n aceea?i eparhie. Atunci cum de putea s? pun? la ?ndoial? calitatea lor de m?dulare ?n Biserica cea adev?rat? f?r? s? ?i-o conteste pe a sa?
?ntrebarea Arhiepiscopului Averchie era plin? de t?lc. Le spusese adesea c? Antihrist va ?recunoa?te?, va ?legitima? ?i astfel va pune st?p?nire pe aparen?a exterioar? a Bisericii Ortodoxe ? de?i ace?tia sunt pa?i necesari pentru cei care cunosc Adev?rul Ortodoxiei ?i doresc s? se ?mp?rt??easc? de harul ei deplin ? nu ofer?, dup? cum a spus, ?nici o garan?ie?.
?ntreb?ndu-i pe studen?i ce anume hot?re?te dac? sunt sau nu m?dulare ale Bisericii celei adev?rate, accentua nevoia ca ei s? dezvolte ?n ei ?n?i?i, ?n mod personal, un sim??m?nt al autenticit??ii, care s?-i fac? s? recunoasc? at?t duhul cre?tinismului adev?rat Ortodox, c?t ?i copiile lui viclene. Cre?tinii ortodoc?i, influen?a?i f?r? vrerea lor de duhul vremurilor, au pierdut ?n?elesul drept a ceea ce este ?n fapt Biserica. Perspectiva lor era, ca ?i aceea a societ??ii ?n care tr?iau, ?ntoars? ?n afar?, ?i astfel priveau Biserica tot mai mult ca o institu?ie. Arhiepiscopul Averchie s-a temut c? duhul eclesiologiei ortodoxe va fi ?nlocuit printr-o concep?ie papist??easc? asupra Bisericii, iar conduc?torii ortodoc?i vor fi v?zu?i ?n con?tiin?ele credincio?ilor drept mini-papi, pun?ndu-L astfel ?n umbr? pe Hristos ca ?i cap al Bisericii. ?n?eleg?ndu-se gre?it Biserica, se vor s?v?r?i – ?pentru binele Bisericii? ? lucruri v?dit potrivnice poruncilor ?i voii lui Hristos.
Umbrirea celor duhovnice?ti de c?tre cele p?m?nte?ti ?n via?a bisericeasc? a dus la pierderea a ceva de trebuin?? tuturor cre?tinilor: o con?tiin?? a diferen?ei dintre ceea ce este formal ?i ceea ce este drept. ?ntorc?ndu-?i aten?ia c?tre lumea din afar?, omul caut? mai degrab? ?atitudinea acceptabil?? ? ceea ce este corect ?i bun ?n ochii altora ? dec?t s? fie l?untric cinstit fa?? de Dumnezeu ?i de propria lui con?tiin??. Trebuie s? ?n?elegem ?i s? ne aducem aminte c? Ortodoxia nu reprezint? numai ?i nici ?ntotdeauna ceea ce ?n mod formal este numit ?ortodox?, c?ci ?n vremurile noastre ?n?el?toare ?i rele, apari?ia pretutindeni a pseudoortodoxiei, care-?i ?nal?? capul ?i se statornice?te ?n lume, este un fapt nespus de dureros, ?ns?, ?n mod regretabil, unul de necontestat. Aceast? ?ortodoxie? mincinoas? se str?duie?te cu ?nver?unare s? se substituie adev?ratei Ortodoxii, a?a cum ?n vremea sa, antihrist se va s?rgui s?-L ?nlocuiasc? pe Hristos cu sine ?nsu?i. Un cre?tinism f?r? ?gust? este umplut cu de??rt?ciune lumeasc? ce se recomand? pe sine drept duhovnicie. Iar a ??nlumi? cre?tinismul ?nseamn? a-l face vulnerabil fa?? de ispitele lui antihrist.
Ace?ti neocre?tini vor fericire ?n lumea aceasta, ?mpov?rat? cu mul?imea ei de p?cate ?i f?r?delegi, a?tept?nd aceast? fericire cu ner?bdare. Ei socotesc c? unul din cele mai sigure feluri de a o dob?ndi este ?mi?carea ecumenic??, unirea ?i unificarea tuturor popoarelor ?ntr-o ?biseric?? nou? care va cuprinde nu numai romano-catolici ?i protestan?i, ci ?i iudei, musulmani ?i p?g?ni, fiecare p?str?ndu-?i propriile convingeri ?i gre?eli. Aceast? ?nchipuit? iubire ?cre?tineasc?? ?n numele fericirii viitoare a oamenilor pe p?m?nt nu poate dec?t s? calce Adev?rul ?n picioare.
Biserica nu se adapteaz? niciodat? lumii, ea nu trebuie s? slujeasc? vremurilor dup? cum odinioar? a spus-o Sf?ntul Atanasie cel Mare. S? faci din Biseric? o unealt? a intrigilor politice, spunea Arhiepiscopul Averchie, ?nseamn? s? le supui pe cele ve?nice celor vremelnice, pe cele cere?ti celor p?m?nte?ti, pe cele sfinte celor p?c?toase. Astfel, va avea loc o ?v?nturare? ? o desp?r?ire a celor ?n?elep?i ?i pricepu?i de cei care nu dau nicio aten?ie ?p?rerilor? lumii ?i care vor pur ?i simplu s? fie cu Hristos ?n ?mp?r??ia Lui[1]. A?a proroce?te ?i Sf?ntul Teofan Z?vor?tul despre vremrile pe care le tr?im: ??n vremea aceea, de?i numele cre?tinilor se va auzi pretutindeni ?i peste tot se vor vedea biserici ?i slujbe religioase, toate aceste nu vor fi dec?t o aparen??, ?n vreme ce pe din?untru va fi adev?rat? apostazie?.
Ca atare, privirea noastr? nu trebuie ?ndreptat? ??nainte?, ci ??napoi?, c?tre via?a p?m?nteasc? a Domnului ?i M?ntuitorului Iisus Hristos, c?tre ?nv???tura dumnezeiasc? propov?duit? de El pe p?m?nt, c?tre lucrarea? lui de R?scump?rare, c?tre sl?vita Sa o?tire de Mucenici, c?tre Sfin?ii P?rin?i ?i ?nv???tori ai Bisericii, c?tre temeluitorii credin?ei adev?rate.
Pentru noi, ??nainte? nu trebuie s? ?nsemne apostazie[2]
?nv???tura de credin?? curat ortodox? a Arhiepiscopului Averchie este una reprezentativ? ?i chiar profetic? pentru situa?ia ?n care se afl? Biserica Ortodox? acum, a unei apostazii majore, dup? legiferarea ecumenismului la pseudo-sinodul din Creta.
Biserica este acolo unde este Adev?rul
C?nd se va apropia epoca lui antihrist, chiar ?i corabia Bisericii va fi greu de deslu?it. Va fi a?a o ?ncurc?tur? ?i babilonie ?n lume, ?nc?t credinciosul nu va putea fi sigur dac? o Biseric? este ortodox? sau de atl fel, din pricina mul?imii proorocilor mincino?i care vor umple lumea ?i vor propov?dui: ?Hristos este aici? ?i ?Hristos este acolo?[3]. Atunci to?i credincio?ii vor trebui s? ?n?eleag? c? Biserica nu este acolo unde pare a fi. Liturghiile vor continua s? fie slujite, iar bisericile vor fi pline de oameni, ?ns? Biserica nu va avea nicio leg?tur? cu acele biserici ori cu acei preo?i sau credincio?i. Biserica este acolo unde este Adev?rul. Credincio?ii sunt aceia care continu? tradi?ia ne?ntrerupt? a Ortodoxiei, acea lucrare a Duhului Sf?nt.
Preo?ii adev?ra?i sunt aceia care g?ndesc, tr?iesc ?i propov?duiesc a?a cum au f?cut-o P?rin?ii ?i Sfin?ii Bisericii sau cel pu?in nu-i t?g?duiesc ?n ?nv???tura lor. Acolo unde aceast? unitate de g?ndire ?i de via?? nu exist?, este o am?gire s? vorbim despre Biseric?, chiar dac? toate semnele exterioare ar m?rturisi aceasta.
Lumea ?i diavolul ?mping Biserica spre ?ncerc?ri at?t de ?nfrico??toare, ?nc?t s-ar putea s? vin? ziua ?n care to?i episcopii de pe p?m?nt? s? intre ?n comuniune cu ereticii. Ce vor face atunci credincio?ii? Ce vor face acei pu?ini la num?r care vor avea d?rzenia de a nu urma mul?imii (maselor), de a nu-?i urma rudele, semenii ?i concet??enii? Se va g?si ?ntotdeauna un preot canonic, care va urma Tradi?ia. ?n jurul unor astfel de preo?i se vor str?nge micile grupuri de credincio?i care vor d?inui p?n? ?n zilele de pe urm?. Fiecare dintre aceste mici grupuri va fi o Biseric? local? soborniceasc? a lui Dumnezeu. Cei credincio?i vor g?si ?n ele plin?tatea harului lui Dumnezeu. Ei nu vor avea nicio trebuin?? de leg?turi administrative sau de altfel, c?ci p?rt??ia care va fi ?ntre ei va fi cea mai deplin? din c?te pot exista. Va fi p?rt??ia ?ntru Trupul ?i S?ngele lui Hristos, p?rt??ie ?ntru Duhul Sf?nt. Verigile de aur ale Tradi?iei ortodoxe nestr?mutate vor lega acele Biserici ?ntre ele, precum o vor face ?i cu Bisericile din trecut ?i cu Biserica biruitoare din Cer.
?n aceste grupuri mici, Biserica cea Una, Sf?nt?, Soborniceasc? ?i Apostoleasc? se va p?stra ne?ntinat?.
Devotamentul fa?? de adev?r nu permite niciun fel de concesii ?n privin?a dreptei credin?e[4].
Orice cre?tin ortodox trebuie s? m?rturiseasc? pe Iisus Hristos
M?rturisirea credin?ei ?n dumnezeirea M?ntuitorului Iisus Hristos este necesar? pentru oricine voie?te s?-?i m?ntuiasc? sufletul: ?Oricine va m?rturisi pentru Mine ?naintea oamenilor, m?rturisi-voi ?i Eu pentru el ?naintea Tat?lui Meu, Care este ?n Ceruri?[5].
Vinova?i suntem cu to?ii pentru situa?ia ?n care a ajuns Sf?nta noastr? Biseric? cea Una, pentru p?catele, ?mpietrirea inimilor, formalismul credin?ei, dec?derea moral? a fiec?ruia dintre noi. Dar toate merg p?n? la erezie. Ca s? ?mbraci toate c?derile ?i neputin?ele firii ?ntr-o form? sau alta a ereziei, aceasta nu poate fi dec?t o stare de acceptare a iadului ?nc? din via?a p?m?nteasc?. Avva Aghaton a zis celor care au venit s?-l ispiteasc?: cele dint?i asupra mea le scriu (m?ndria, clevetirea, desfr?narea…), c?ci este spre folosul sufletului meu. Iar cuv?ntul acesta, eretic, este desp?r?ire de Dumnezeu ?i nu voiesc s? m? despart de Dumnezeu. Iar aceia auzind, s-au minunat de dreapta lui socoteal? ?i s-au dus zidi?i, adic? folosi?i.
Sfin?ii P?rin?i ?i P?rin?ii pustiei au zidit sufletele, au ?nt?rit ?i pecetluit Adev?rul de credin?? ortodox prin respingerea ?nv???turilor de credin?? gre?ite, str?ine de duhul Ortodoxiei curate, nel?s?nd vreun prilej de interpretare ?n favoarea vreunei erezii. Ei n-au zidit cu c?r?mizile lui Faraon, ei au zidit pe temelia Hristos, pe fundamentul Adev?rului, cu c?r?mizi duhovnice?ti acea Biseric? care nu va fi biruit? nici de por?ile iadului. Toate c?r?mizile lui Faraon nu valoreaz? c?t o c?r?mid? duhovniceasc?, adic? c?t un suflet, a?a dup? cum ne-a spus Ziditorul, ?nv???torul ?i M?ntuitorul nostru Hristos. Aceasta face ?n mod clar diferen?a ?ntre o construc?ie vremelnic?, pieritoare ?i una ve?nic?, nepieritoare.
Prin ecumenism, folosindu-se de aceste c?r?mizi ne?sufle?ite, ace?tia se s?rguiesc? s? construiasc? cetatea lui antihrist. Referitor la aceasta Vladimir Soloviov spunea: ?Va fi o apostazie general? ?i, pe deasupra, mul?i episcopi vor tr?da credin?a, iar ca justificare, vor ar?ta spre starea str?lucitoare a Bisericii. C?utarea compromisului? va fi atitudinea caracteristic? a oamenilor. Fermitatea m?rturisirii va disp?rea. Oamenii vor c?uta cu asiduitate s?-?i motiveze c?derea, iar r?ul, ca o mole?eal? malign?, va sus?ine aceast? stare general?. Oamenii vor avea obi?nuin?a lep?d?rii de dreptate, a dulce?ii compromisului ?i a p?catului?.
Stare?ul Antonie de la Optina ?nt?re?te acestea afirm?nd: ?To?i, to?i vor ?n?elege, dar ra?iunea va g?si justific?ri, numaidec?t va g?si, iar omul, preg?tit deja ?n forul s?u interior s? tr?deze, se va autolini?tii cu argumentele ra?iunii?.
?ntr-o stare de erezie se g?se?te ?i Biserica noastr? ?n aceste vremuri, ceea ce ne oblig? pe to?i s? ne asum?m curajul m?rturisirii adev?ratei credin?e, fiecare dup? m?sura puterii sale, urm?nd cuvintele Psalmistului: ?To?i s-au ab?tut, netrebnici s-au f?cut, nu este cel ce face bine, nu este p?n? la unul?[6]; ?Vremea este ca s? lucreze Domnul, c? oamenii au stricat legea Ta?[7], precum ?i cuvintele M?ntuitorului:? Vai vou?, c?rturarilor ?i fariseilor f??arnici! C? da?i zeciuial? din izm?, din m?rar ?i din chimen, dar a?i l?sat p?r?ile mai grele ale Legii: judecata, mila ?i credin?a; pe acestea trebuia s? le face?i ?i pe acelea s? nu le l?sa?i?[8];? Vai vou?, c?rturarilor ?i fariseilor f??arnici! C? ?nchide?i ?mp?r??ia cerurilor ?naintea oamenilor; c? voi nu intra?i, ?i nici pe cei ce vor s? intre nu-i l?sa?i?[9].
Prin ecumenism, fariseismul a atins punctual culminant
Sursa foto: Rom?n Ortodox
Fariseii din vremea M?ntuitorului pentru r?utatea, viclenia ?i ?nv?rto?area inimii lor nu l-au primit pe Hristos ?i ?nv???tura Sa. Orbi?i de slava p?m?nteasc?, nu au primit legea iubirii ?i ?nc? a iubirii vr??ma?ilor pentru c? le erau stricate afacerile ?i socotelile m?runte ?i meschine. Au dat slava cereasc? pe cea p?m?nteasc?. Fariseii vremurilor noastre l-au? ??cunoscut? ?i l-au ?primit? pe Hristos numai cu mintea, cu ra?iunea, dar nu a ajuns niciodat? ?n inimile lor, de?i se ?mp?rt??esc cu Trupul ?i cu S?ngele Mielului la fiecare Sf?nt? Liturghie.
Fariseii cei de pe urm? ?i-au f?cut socoteli tocmai pe seama Legii Harului, pe care M?ntuitorul ne-a adus-o prin ?ntruparea ?i prin Jertfa m?ntuitoare de pe Cruce. ?n nota lor desacralizatoare, ecumeni?tii, au dus ?n derizoriu virtu?ile ce definesc inima Ortodoxiei precum Sfin?enia, Iubirea, Mila ?i Adev?rul. Cum este s? te folose?ti de Biseric?, de Sfin?ii lui Dumnezeu ?i de ?nsu?i Dumnezeu ?n schimbul unor interese lume?ti? S-au ?ntors vechii farisei, dar sub o masc? mult mai viclean? ?i metode cu mult mai rafinate, ca s?-i am?geasc? p?n? ?i pe cei ale?i.
Dumnezeu este iubire ?i avem porunc? de la El ca aceast? iubire s?-i cuprind? chiar ?i pe vr?jma?i. Ecumeni?tii au pervertit ?i cel mai curat ?i puternic sentiment sau mai bines pus virtute pe care a s?dit-o Dumnezeu ?n inima omului. Iubirea ca agape au transformat-o ?ntr-o iubire mincinoas?, ?ntr-o evlavie fariseic?, fals?, supus? unor interese lume?ti pieritoare. Iubirea curat?, ca ?i Credin?a, nu sunt monede de schimb cu care s? negu??tore?ti lucruri trec?toare. Or, ecumeni?tii se aseam?n? celor care l-au r?stignit pe M?ntuitorul. Sunt at?t de ?iubitori? ?nc?t ?i-au confec?ionat un dumnezeu la care s? se ?nchine to?i ?cre?tinii? deopotriv?, fie ei papista?ii, protestan?i ?i, de ce nu, ?n cele din urm?, mahomedani, budi?ti sau mozaici. Aceasta este ?iubirea des?v?r?it?? strig? ace?tia, c?nd dumnezeul lor prime?te pe to?i copiii, ca un ?tat? iubitor? ?n staulul s?u! Da, doar c? nu este dumnezeu acela care ??i hr?ne?te copiii cu iluzia unei iubiri am?gitoare, c?ci adev?ratul Dumnezeu ??i hr?ne?te fiii S?i nu cu iluzii sau am?giri, ci cu adev?r: ?Eu sunt Calea Adev?rul ?i Via?a. Nimeni nu vine la Tat?l Meu dec?t prin Mine?[10]. ?i atunci iubirea, mila cre?tin? sunt virtu?i care pot fi exprimate numai ?n Adev?r, nicidecum ?n erezie. Ei amestec? mila cre?tin? cu m?rturisirea Adev?rului de Credin??. ??n calitate de cre?tin – spune Nicolae Velimirovici ? v? pute?i sacrifica pentru cei de alt? credin?? at?t averea c?t ?i via?a, dar nicidecum Adev?rul lui Hristos, fiindc? averea ?i via?a sunt proprietatea dumneavoastr?, iar Adev?rul este proprietatea lui Hristos?.
Vorbesc ecumeni?tii de sfin?enie, de mucenicie ?i de altele. Opereaz? cu aceste Sfin?enii ca ?i operatorii de I.T. Pentru ei acestea sunt un fel de altgoritmi ai Inteligen?ei Artificiale. Este binecunoscut? desacralizarea l?ca?urilor de cult prin purtarea m??tii ?i sp?larea ritualic? a m?inilor cu dezinfectan?i, prin igienizarea icoanelor ?i a obiectelor de cult ?i prin folosirea mai multor linguri?e la ?mp?rt??irea credincio?ilor ?n locul uneia singure, cum se folose?te de 2000 de ani ?n Tradi?ia Ortodox?. Dac? vechii fariseii l-au r?stignit la propriu pe M?ntuitorul, cei de acum au ?ndr?znit ?i au reu?it s?-L r?stigneasc? pe Hristos ?n propriul S?u Potir.
Ecumeni?tii se folosesc de toate cele sfinte, dar nu au nimic sf?nt. Vorbesc de mucenicie, dar s-au lep?dat de Adev?rul de Credin??. Vorbesc de iubire ?i ?n acela?i timp ?l r?stignesc pe Hristos ?n inimile lor.
Ecumenismul, aceast? plag? ce a cuprins Ortodoxia, a convertit virtu?ile cre?tine, morala cre?tin? ?ntr-un fel de coduri moralizatoare imanente, ce se conduc dup? legi omene?ti, nemai?in?nd seama de legea iubirii ?nscris? ?n inima omului chiar de Dumnezeu, ?i care transcende totul: timpul, spa?iul, tot ce ?ine de materie, prin lucrarea sfin?itoare a Harului Duhului Sf?nt ?i merge ?n Ve?nicie. ?n Faptele Apostolilor, cit?nd cuv?ntul profetului Ioil, se spune: ?Iar ?n zilele din urm?, zice Domnul, voi turna din Duhul Meu peste tot trupul ?i fiii vo?tri ?i fiicele voastre vor prooroci ?i cei mai tineri ai vo?tri vor vedea vedenii ?i b?tr?nii vo?tri vise vor visa. ?nc? ?i peste slugile Mele ?i peste slujnicele Mele voi turna ?n acele zile, din Duhul Meu ?i vor prooroci. ?i minuni voi face sus ?n cer ?i jos pe p?m?nt semne: s?nge, foc ?i fumegare de fum. Soarele se va schimba ?n ?ntuneric ?i luna ?n s?nge, ?nainte de a veni ziua Domnului, cea mare ?i str?lucit?. ?i tot cel ce va chema numele Domnului se va m?ntui?.
Cum a ?nceput cre?tinismul, a?a va ?i sf?r?i. ?i nu m? refer aici la catacombe, ci la acei iudeo-cre?tini care au constituit nucleul cre?tinismului creat de M?ntuitorul Hristos ?n jurul celor 12 Apostoli. ?n ziua Cincizecimii, la cobor?rea Sf?ntului Duh ?i ?n urma cuv?nt?rii Sf?ntului Apostol Petru, s-au ?ncre?tinat ca la 3000 de iudei. A?a a luat fiin?? Biserica v?zut? al c?rei cap este Hristos, ca o turm? mic?. Tot a?a va fi Biserica ?i la sf?r?itul veacurilor, atunci c?nd Dreptul Judec?tor va veni ?ntru Slava sa ? o turm? mic? – Cine este turma mic?? Cu ce se identific? ea? Identitatea turmei mici este Adev?rul Hristos, c?ci El a spus: ?Nu te teme, turm? mic?, pentru c? Tat?l vostru a binevoit s? v? dea vou? ?mp?r??ia?[11] ?i ?? iat? Eu cu voi sunt ?n toate zilele, p?n? la sf?r?itul veacului. Amin?[12].
[1]Conform Lc 10, 21
[2]Aceste paragrafe reprezint? un rezumat al ?nv???turii de credin?? a Arhiepiscopului Averchie Tau?ev, a?a cum este redat? ?n lucrarea Apostazia ?i Antihristul dup? ?nv???turile Sfin?ilor P?rin?i, Editura Sophia, 288 p.
[3]Cf. Matei 24, 23-24; Luca 17, 21-23.
[4]?nv?t?turi extrase din Dr. Alexandros Kalomiros, ?mpotriva falsei uniri biserice?ti, Editura Christiana, 2005, 109 p.
[5]Matei 10, 32
[6]Psalmul 52, 4
[7]Psalmul 118, 126
[8]Matei 23, 23
[9]Matei 23, 13
[10]Ioan 14, 6
[11]Luca 12, 32
[12]Matei 28, 20